Karl Morasch

Strategic Alliances - A Substitute for Strategic Trade Policy?


Abstract

This paper deals with the question whether loose competition policy with respect to strategic alliances may be a substitute for strategic trade policy. I use a concept of strategic alliances which allows to focus on the competition effect: In the first stage the firms decide about forming strategic alliances, in the second stage each alliance designs a strategic contract, and in the third stage alliance members and outsiders compete in the product market. Given this, there are two main differences between the two policy options: (i) Only strategic trade policy takes into account the effects on domestic consumers. (ii) Strategic alliances are not restricted to the case where all firms of one country join the same alliance. It will be shown that on balance allowing firms to form strategic alliances is a superior alternative to strategic trade policy.

JEL-classification: D43, F12, L13, L41

Key words: strategic alliances, strategic trade policy, oligopoly, competition policy

Zusammenfassung

Kann eine liberale Wettbewerbspolitik gegenüber strategischen Allianzen eine Substitut für strategische Handelspolitik darstellen? Zur Klärung dieser Frage werden strategische Allianzen so modelliert, daß eine Konzentration auf den Wettbewerbseffekt gewährleistet ist: Auf der ersten Stufe treffen die Unternehmen ihre Kooperationsentscheidung; auf der zweiten schließen die jeweiligen Allianzpartner strategisch gestaltete Kooperationsverträge ab; durch diese Verträge werden die Anreize im Absatzwettbewerb auf der dritten Stufe verändert. Es bestehen dann zwei zentrale Unterschiede gegenüber strategischer Handelspolitik: (i) Nur bei strategischer Handelspolitik wird die Auswirkung auf die Konsumenten mitberücksichtigt. (ii) Strategische Allianzen umfassen nicht notwendigerweise genau alle Unternehmen eines Landes. Es zeigt sich, daß strategische Allianzen insgesamt die bessere Politikalternative darstellen.

JEL-Klassifikation: D43, F12, L13, L41

Schlagworte: Strategische Allianzen, Strategische Handelspolitik, Oligopol, Wettbewerbspolitik

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Karl Morasch, Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät Universität Augsburg, D-86135 Augsburg
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Stephan Dieter,14.06.1996